Petra’s Weblog

13 mei 2010

The Little Stranger / Sarah Waters

Geplaatst onder: gelezen — Petra @ 21:16

Sarah Waters schreef eerder (zeer succesvolle) 'Victoriaanse' romans en een oorlogsboek. Nu verrast ze ons met een spookverhaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel met dit genre heb, maar de naam Sarah Waters was toch voldoende om me over de streep te trekken. En ik moet zeggen dat ik me goed met dit boek heb geamuseerd.

Het verhaal speelt zich af in een vervallen landhuis (hoe kan het ook anders) aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Huisarts Farraday komt in contact met de familie die daar woont, een oudere vrouw met haar volwassen zoon en dochter. Het is zeer verarmde adel en ze hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dan gebeuren er vreemde dingen in het landhuis. Voorwerpen vanzelf verplaatst, er breken brandjes uit, de telefoon en de dienstbodebel rinkelen op de meest rare momenten. Zoonlief wordt er gek van en wordt dan ook afgevoerd naar een psychiatrische inrichting. Dan wordt de moeder doelwit van de plaaggeest.

Farraday ziet wel dat er dingen gebeuren die niet te verklaren zijn, maar met zijn rationele, wetenschappelijke geest probeert hij toch steeds verklaringen te vinden. Totdat hulp te laat komt….

Hoewel het verhaal best spannend is (het is een boek dat je blijft lezen), is het toch niet Waters' sterkste boek. Het is nogal eendimensionaal beschreven. Het verhaal wordt chronologisch verteld en alleen vanuit het perspectief van Farraday.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Wat ik echter vooral jammer vond, is dat er geen verklaring voor de verschijnselen in het landhuis wordt gegeven. Zeer onbevredigend. Was er echt een poltergeist aan het werk en zo ja, hoe kon het dan dat deze opeens 'uit de kast' kwam? Er wordt wel wat over gespeculeerd in het boek, maar een verklaring komt er niet. Dat valt overigens samen met het perspectief van Farraday, die ook in onwetenheid achterblijft.

1 mei 2010

De stille dood / Volker Kutscher

Geplaatst onder: gelezen — Petra @ 20:28

Berlijn, 1930. In een filmstudio valt tijdens opnamen een loodzware lamp op een actrice. Ze sterft ter plekke. Ongeluk of moord? Vervolgens worden twee actrices vermist en na een tijdje dood gevonden, keurig gedrapeerd in voormalige bioscopen. Het is dus niet verwonderlijk dat inspecteur Gereon Rath een verband vermoedt. De geluidsfilm is net in opkomst en er zijn grote belangen mee gemoeid. Filmmaatschappijen moeten gigantisch investeren om niet de boot te missen. Tot dan toe populaire acteurs en actrices dreigen opeens werkeloos te worden omdat hun stem niet geschikt blijkt voor geluidsfilms. Bovendien is er nog een groep 'kunstliefhebbers' die meent dat het einde van de stomme film ook de ondergang inluidt van de film als kunstgenre.

Alsof dit nog niet genoeg complicaties zijn, speelt het verhaal ook nog tegen de achtergrond van het opkomend Nazisme. Een kleine rol is ingeruimd voor de begrafenis van Horst Wessel, Gereon Rath heeft er zijn handen vol aan. Bovendien zit hij nog met een erfenis uit het verleden. Hij schijnt iemand doodgeschoten te hebben, maar helemaal duidelijk wordt het niet. Komt het omdat ik voorgaande delen heb gemist, of is de schrijver hier opzettelijk vaag? Daarnaast is Gereon nogal een einzelganger, die op eigen houtje, tegen alle bevelen in het onderzoek doet. Dat brengt hem regelmatig in botsing met zijn superieuren. Dat aspect van het boek komt in bijna iedere politieroman terug, maar voor de rest is het een zeer origineel en sfeervol verhaal. De plot is niet bijzonder en weinig verrassend, maar dat doet geen afbreuk aan dit kleine juweeltje.

[Vertaling van: Der stumme Tod, 2009]

Gemaakt met WordPress